60-lat--------------- sprawdź aktualności --------------jubileusz aktówka

I Liceum Ogólnokształcące im. Heliodora Święcickiego w Międzyrzeczu

ul. Staszica 22b 66-300 Międzyrzecz

mail: lo_mcz@o2.pl

Home szkoła aktualności uczniowie różne

 

WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM
SPRAWDZANIA I OCENIANIA
OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW I LO


ROZDZIAŁ I
Podstawa prawna wewnątrzszkolnego systemu oceniania
  1. Wewnątrzszkolny system sprawdzania i oceniania osiągnięć uczniów I Liceum Ogólnokształcącego w Międzyrzeczu ( w skrócie: WSO ) opracowany w oparciu o Ustawę o systemie oświaty oraz Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 kwietnia 1999r. w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (Dz.U.Nr 41 z 1999r., poz.413).W świetle zawartych tam przepisów ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczyciela poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności określonych w obowiązujących programach nauczania oraz sformułowaniu oceny.
  2. Niniejszy dokument zawiera:
    nadrzędne kryteria oceniania,
    tryb przeprowadzania egzaminów poprawkowych i klasyfikacyjnych,
    skalę ocen,
    szkolne standardy osiągnięć,
    kryteria oceny zachowania obowiązujące w I Liceum Ogólnokształcącym.
  3. Zachowana zostaje zasada dwóch klasyfikacji w ciągu roku szkolnego:
    klasyfikacja śródroczna ( w ostatnim tygodniu I semestru),
    klasyfikacja końcoworoczna (w ostatnim tygodniu roku szkolnego).
  4. Na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej nauczyciele poszczególnych przedmiotów i wychowawcy klas są zobowiązani poinformować ucznia o przewidywanych dla niego ocenach śródrocznych (końcoworocznych). O zagrożeniu oceną niedostateczną bądź nieklasyfikowaniu wychowawca klasy informuje ucznia oraz podczas zebrania rodzicielskiego pisemnie jego rodziców na trzy tygodnie przed zakończeniem I semestru (roku szkolnego).
  5. Na pisemną prośbę ucznia lub rodziców (prawnych opiekunów) ucznia nie klasyfikowanego z przyczyn usprawiedliwionych dyrektor szkoły w porozumieniu z nauczycielem przedmiotu wyznacza - w terminie uzgodnionym z uczniem i jego rodzicami egzamin klasyfikacyjny z materiału programowego zrealizowanego w danym semestrze (roku szkolnym). Uczeń nie klasyfikowany z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności na zajęciach edukacyjnych może zdawać egzamin klasyfikacyjny tylko za zgodą Rady Pedagogicznej. Egzamin klasyfikacyjny wyznacza się także uczniowi realizującemu indywidualny program lub tok nauki oraz uczniowi ubiegającemu się o prawo zdawania ustnego egzaminu dojrzałości z języka obcego opanowanego poza szkołą, zgodnie z wymogami obowiązującego programu nauczania tego języka.
  6. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły zgodnie z procedurą i w terminie obowiązującym przy egzaminie poprawkowym.
  7. Wszelkie zmiany w niniejszych szczegółowych zasadach oceniania wewnątrzszkolnego w I Liceum Ogólnokształcącym w Międzyrzeczu mogą być wprowadzone po zaakceptowaniu ich przez Radę Pedagogiczną i zaopiniowaniu przez Radę Rodziców i Samorząd Uczniowski.
  8. Integralną część niniejszego dokumentu stanowią przedmiotowe systemy oceniania (w skrócie: PSO) z:
    języka polskiego (załącznik nr 1)
    języków obcych (załącznik nr 2)
    matematyki (załącznik nr 3)
    historii (załącznik nr 4)
    przedmiotów przyrodniczych (załącznik nr 5)
    elementów informatyki i technologii informacyjnej(załącznik nr 6)
    wiedzy o kulturze (załącznik nr 7)
    wychowania fizycznego ( załącznik nr 8)
    przysposobienia obronnego (załącznik nr 9).
ROZDZIAŁ II
Nadrzędne kryteria oceniania
  1. Głównym celem oceny jest informowanie ucznia o jego postępach, trudnościach i brakach w procesie uczenia się.
  2. Oceny są jawne, a sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne uczeń i jego rodzice (opiekunowie) otrzymują do wglądu na zasadach określonych przez nauczycieli.
  3. Nauczyciel jest zobowiązany oddać sprawdzoną i ocenioną krótką pracę pisemną w ciągu 1 tygodnia, zaś dłuższą - w ciągu 2 tygodni z wyszczególnieniem punktów za każde z zadań i poleceń. Jeżeli termin pracy klasowej przypada w czwartym tygodniu przed zakończeniem semestru ( roku szkolnego), to czas na sprawdzenie ulega skróceniu do 1 tygodnia.
  4. Klasyfikowanie odbywa się dwa razy w roku szkolnym:
    1. klasyfikacja śródroczna: w ostatnim tygodniu pierwszego semestru
    2. klasyfikacja końcoworoczna: w ostatnim tygodniu roku szkolnego.
  5. Poszczególne zespoły przedmiotowe określą wynikające ze specyfiki przedmiotu i jego wymiaru godzin formy i liczbę zadań obowiązujących każdego ucznia w danym semestrze i zamieszczą je w PSO stanowiących załączniki do WSO.
  6. Ustalone dla każdego przedmiotu pensum musi być respektowane przez wszystkich nauczycieli danego przedmiotu w szkole, co nie wyklucza możliwości wprowadzenia dodatkowych składników oceniania przez poszczególnych nauczycieli.
  7. Każdej formie oceniania przedmiotowego, stanowiącej składnik obowiązującego pensum wymagań, odpowiadać powinna przynajmniej jedna ocena punktowa w dzienniku, a w przypadku nie poddania się przez ucznia krótkiej formie sprawdzania osiągnięć - kreska ukośna oznaczająca 0/0 pkt.
  8. Prace klasowe, krótkie sprawdziany i odpowiedzi ustne są obowiązkowe. Prace klasowe oceniane są w skali 0-20 punktów i oceny wpisywane są do dziennika kolorem czerwonym. Dla pozostałych form oceniania obowiązuje skala 0-9 punktów z wyłączeniem ocen za aktywność na lekcji. Uczeń ma obowiązek wykazywać się aktywnością na lekcjach, za którą, jest oceniany na zasadach określonych w PSO (uczeń zdobywając punkty z aktywności otrzymuje je wg zasady x/x, czyli np.3/3). Uczeń może zdobyć w semestrze za aktywność dowolną liczbę punktów.
  9. Jeżeli uczeń opuścił pracę klasową z przyczyn losowych, ma prawo napisać ją w ciągu dwóch tygodni od dnia powrotu do szkoły. W pozostałych przypadkach uczeń, który nie przystąpił do pracy klasowej uzyskuje 0 na 20 punktów.
  10. Jeżeli liczba uzyskanych punktów za pracę klasową jest mniejsza niż 8, to pracę taką uczeń ma prawo poprawić w ciągu tygodnia od dnia oddania sprawdzonych prac. Może ją poprawić za zgodą nauczyciela także poza swoimi lekcjami. Zestaw zadań na pracę poprawkową stopniem trudności winien być dostosowany do poziomu podstawowego. Uczeń może zdobyć do 14 punktów. Przy poprawianiu prac klasowych i pisaniu w drugim terminie kryteria ocen nie zmieniają się, a otrzymana ocena jest wpisana do dziennika.
  11. Uczniowi przysługuje prawo do jednokrotnego podejścia do poprawy danej pracy klasowej.
  12. Krótkie sprawdziany mogą obejmować materiał z ostatnich trzech lekcji.
  13. Uczniowie nieobecni na innych niż prace klasowe pisemnych formach sprawdzania wiadomości tracą prawo do napisania tej pracy w innym terminie. Mają wówczas zastosowanie przepisy punktu 7.
  14. Krótkie sprawdziany nie podlegają poprawie.
  15. Poprawiona ocena punktowa odnotowywana jest w dzienniku obok oceny poprawianej, przy czym pod uwagę brana jest wyższa o ocen.
  16. W okresie dwóch tygodni przed klasyfikacją (semestralną i roczną) nie przeprowadza się form sprawdzania osiągnięć obejmujących zakres szerszy niż trzy jednostki tematyczne.
  17. Uczeń znajdujący się w trudnej sytuacji losowej może być oceniany według indywidualnie przyjętych dla niego zasad. Nie ocenia się ucznia, który z usprawiedliwionych przyczyn opuścił więcej niż 3 dni nauki, w pierwszych dwóch dniach po powrocie do szkoły.
  18. Uczeń, który w danym semestrze nie uzyskał oceny z przynajmniej jednej pracy klasowej oraz przynajmniej dwóch ocen w skali 0-9 z innych form oceniania nie może być klasyfikowany z tego przedmiotu. W takiej sytuacji przeprowadza się egzamin klasyfikacyjny.
  19. Uczeń, który opuścił więcej niż 50% lekcji z danego przedmiotu w semestrze może nie być klasyfikowany z tego przedmiotu. Decyzję w tej sprawie podejmuje nauczyciel uczący danego przedmiotu. W takiej sytuacji przeprowadza się egzamin klasyfikacyjny.
  20. Każdy uczeń ma prawo do zaliczenia mu dodatkowych ocen punktowych za wykonane prace nadobowiązkowe (określonych w PSO). W dzienniku odnotowuje się uzyskaną ilość punktów dodatkowych nie zwiększając ilości punktów możliwych do uzyskania.
  21. Uczeń ma prawo zgłosić nieprzygotowanie do lekcji z danego przedmiotu w semestrze: jednokrotnie z przedmiotów, których tygodniowy wymiar godzin jest mniejszy od trzech oraz dwukrotnie w pozostałych przypadkach (nie dotyczy prac klasowych). Za niewykorzystanie przysługujących zgłoszeń uczeń nie uzyskuje dodatkowych punktów.
ROZDZIAŁ III
Tryb przeprowadzania egzaminów poprawkowych klasyfikacyjnych
  1. Egzamin poprawkowy:
    1. część pisemna egzaminów z języka polskiego i matematyki trwa 90 minut, a w odniesieniu do innych przedmiotów czas jej trwania (jednolity dla danego przedmiotu) określają poszczególne zespoły przedmiotowe,
    2. uczniowi należy zagwarantować czas na przygotowanie się do odpowiedzi ustnej - około 20 minut,
    3. na uczniu spoczywa obowiązek takiego zaplanowania toku odpowiedzi ustnej, by w czasie nieprzekraczającym 20 minut zaprezentować odpowiedzi na przedstawione mu pytania,
    4. strukturę obowiązującego w całości (bez możliwości wyboru) zestawu zadań do obydwu części egzaminu poprawkowego z danego przedmiotu ustala zespół nauczycieli; zestaw ten stopniem trudności winien być dostosowany do poziomu podstawowego.
  2. Egzamin klasyfikacyjny:
    1. czas trwania części pisemnej z języka polskiego i matematyki jak również czas przygotowania ucznia do odpowiedzi ustnej winien odpowiadać normom określonym w stosunku do egzaminu poprawkowego,
    2. układ zestawu zadań dla danego przedmiotu ustala zespół nauczycieli, uwzględniając umiejętności i wiedzę ze wszystkich poziomów wymagań,
    3. uczniowie, którym wyznaczono egzamin klasyfikacyjny z powodu realizowania indywidualnego toku nauki, nauczania przedmiotu poza szkołą, konieczności wyrównania różnic programowych i nieklasyfikowania z przyczyn usprawiedliwionych mają prawo do wyboru zestawów zadań egzaminacyjnych w obu jego częściach,
    4. podpunkt "c" nie ma zastosowania w stosunku do uczniów, którym Rada Pedagogiczna zezwoliła na składanie egzaminu w sytuacji nieklasyfikowania ich z przyczyn nie usprawiedliwionych.
ROZDZIAŁ IV
Skala ocen
  1. Łączna liczba punktów możliwych do zdobycia za napisane i ocenione prace klasowe oraz inne formy sprawdzania wiadomości dla danego ucznia z każdego przedmiotu stanowi 100%.
  2. Przeliczenie punktów na oceny:
      niedostateczny 0 - 39 % punktów możliwych
      dopuszczający 40 - 54 % punktów możliwych
      dostateczny 55 - 69 % punktów możliwych
      dobry 70 - 84 % punktów możliwych
      bardzo dobry 85 - 100 % punktów możliwych
      celujący otrzymuje uczeń, który spełnił łącznie dwa warunki: uzyskał łączną sumę punktów, o której mowa w pkt.1 większą od 84% i uzyskał przynajmniej 13 punktów dodatkowych, o których mowa w rozdziale II pkt. 20.
    1. Przy wyznaczaniu oceny semestralnej (końcoworocznej) obowiązuje zasada zaokrąglania uzyskanej wartości procentowej punktów do pełnych procent.
  3. W indywidualnych uzasadnionych przypadkach kryteria oceniania mogą ulec zmianie. Zmiana tych kryteriów musi być za każdym razem ustalona i zaakceptowana przez dany zespół przedmiotowy.
  4. Ocena uzyskana w pierwszym semestrze ma wpływ na ocenę roczną według następującej zasady: uzyskaną liczbę punktów w I semestrze dzieli się przez 4 i po zaokrągleniu do liczby całkowitej przenosi do rubryki II semestru. Jest to pierwsza z ocen punktowych, jaką uczeń uzyskał w II semestrze (liczba punktów na 25% możliwych do uzyskania w I semestrze) Łączna suma punktów uzyskanych w II semestrze jest podstawą do przeliczenia, według zasady określonej w punkcie 1 i skali określonej w punkcie 2, punktów na ocenę roczną.
ROZDZIAŁ V
Wymagania szkolne
Szkolne zespoły przedmiotowe sporządzą rejestry wymagań dla poszczególnych przedmiotów z uwzględnieniem trzech poziomów: wymagania podstawowe, wymagania rozszerzające, wymagania dopełniające.
  1. Wymagania podstawowe. Obejmują treści:
    najłatwiejsze
    powszechnie stosowane
    niezbędne do uczenia się
    łatwe dla ucznia nawet mało zdolnego
    niezbędne w dalszym etapie kształcenia się
    określone programem nauczania na poziomie nie przekraczającym wymagań zawartych w podstawie programowej.
    Opanowanie wymagań podstawowych - ocena dostateczna.
    Opanowanie 80% wymagań podstawowych - ocena dopuszczająca.
  2. Wymagania rozszerzające. Obejmują treści:
    § ważne w uczeniu się danego przedmiotu
    § użyteczne w życiu codziennym
    § pozwalające rozwiązywać problemy typowe
    § proste, uniwersalne umiejętności; w mniejszym zakresie wiadomości łączące treści z różnych działów programowych.
    Opanowanie wymagań rozszerzających - ocena dobra.
  3. Wymagania dopełniające. Obejmują treści:
    bardziej złożone
    mniej typowe
    przydatne, ale nie niezbędne na dalszym etapie kształcenia
    pośrednio użyteczne w życiu pozaszkolnym
    umożliwiające rozwiązywanie złożonych problemów
    pozwalające łączyć wiedzę z różnych przedmiotów i dziedzin
    wymagające korzystania z różnych źródeł.
    Opanowanie wymagań dopełniających - ocena bardzo dobra.
ROZDZIAŁ VI
Ocena zachowania
  1. Ocena zachowania ucznia wyraża opinię szkoły o:
    funkcjonowaniu ucznia w środowisku szkolnym,
    respektowaniu przez niego zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych.
  2. Ocena zachowania nie ma wpływu na oceny ucznia z zajęć edukacyjnych, promowanie do klasy wyższej lub ukończenie szkoły.
  3. 3. Ocenę zachowania śródroczną i końcoworoczną ustala się według następującej skali:
    wzorowe wz
    bardzo dobre
    dobre db
    poprawne popr
    nieodpowiednie ndp.
  4. Za punkt wyjścia przy ustalaniu oceny zachowania przyjmuje się ocenę wzorową. Ulega ona obniżeniu w zależności od stosunku ucznia do obowiązków szkolnych, jego kultury osobistej, udziału w życiu klasy, szkoły i środowiska oraz postawy wobec nauczycieli, kolegów i innych osób.
  5. Kryteria oceny zachowania:
    ocenę wzorową może otrzymać uczeń, który nie opuścił żadnej godziny lekcyjnej bez usprawiedliwienia, wykazał się wysoką kulturą osobistą oraz działaniem na rzecz klasy, szkoły i środowiska;
    ocenę dobrą może otrzymać uczeń, który opuścił w semestrze bez usprawiedliwienia nie więcej niż 5 godzin lekcyjnych; pozostałe kryteria jak w punkcie 5a;
    ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który opuścił w semestrze bez usprawiedliwienia do 10 godzin lekcyjnych, ale poza tym wywiązuje się z obowiązków szkolnych i respektuje zasady współżycia społecznego oraz ogólnie przyjęte normy etyczne;
    ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który opuścił bez usprawiedliwienia powyżej 10 godzin lekcyjnych w semestrze lub sięgał po narkotyki, pił alkohol, palił papierosy, stosował przemoc (wymuszanie, dręczenie i bicie słabszych), niszczył mienie szkolne, był nieposłuszny wobec przełożonych, przeklinał, kradł;
    nieobecności na lekcjach religii nie są wliczane do zestawienia frekwencji ucznia;
    w przypadku ucznia opuszczającego bez usprawiedliwienia ponad 20 godzin lekcyjnych w semestrze stosowane będą kary zgodnie ze Statutem szkoły. Każda kolejna kara stosowana będzie za opuszczenie bez usprawiedliwienia kolejnych 10 godzin lekcyjnych, do skreślenia z listy uczniów włącznie.
  6. Udzielane pochwały i nagany oraz uwagi dotyczące kultury osobistej ucznia, jego udziału w życiu klasy, szkoły czy środowiska wyrażone ustnie bądź wpisane do dziennika lekcyjnego przez nauczycieli, dyrekcję i wychowawcę klasy mają znaczny wpływ na ustalenie ostatecznej oceny zachowania.
  7. Ocenę zachowania ustala wychowawca klasy po uzyskaniu opinii samorządu klasowego i uwzględnieniu uwag zgłaszanych przez ogół nauczycieli uczących w szkole zgodnie z zasadami wymienionymi w punktach 4 i 5 niniejszego rozdziału.
  8. Wychowawca klasy ma obowiązek zapoznania uczniów z propozycją oceny zachowania w obecności klasy na tydzień przed posiedzeniem Rady Pedagogicznej.
  9. Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna.